Een aantrekkende economie veronderstelt dat het bedrijven na een mindere periode beter gaat. Maar was de economische crisis voor iedere bedrijf wel even zwart? Heeft de huidige opleving op ieder bedrijf wel hetzelfde positieve effect? En wat zijn de ambities nu alle seinen weer op groen lijken te staan? Zes ondernemers uit zeer verschillende branches schoven in het Planetarium te Amsterdam rond de tafel om hierover met elkaar van gedachten te wisselen, waarbij de beleving van economische crisis en opleving voor iedere ondernemer toch anders bleek te zijn.
“Aan ons is de crisis niet geheel onopgemerkt voorbij gegaan”, zegt Paul Muller van BouwGenius en TecLine, specialist in het uitzenden van gekwalificeerd personeel uit zowel binnen- als buitenland in respectievelijk de bouw en de techniek. “Maar dankzij onze activiteiten in Duitsland, waar de economie toen wel volop draaide, hebben wij de lijn vlak kunnen houden.” De economische crisis bracht Pierre Simon van Simon Consulting Group juist groei. “Wij zijn voor vijfennegentig procent actief in de financiële sector waar de crisis grote consequenties had, maar juist daardoor vroeg deze sector om goede antwoorden op ethische vraagstukken en compliance, het voldoen aan de geldende wet- en regelgeving, wat ons dagelijks werk is.”
Verschuivingen
Vincent van der Graaf, als mede-eigenaar van Immense gericht op fullservice webdevelopment en online marketing, zag met de crisis een verschuiving in de vraag ontstaan. “Voor de crisis werd online marketing breed ingezet om potentiële klanten met het see-think-do-care-model van awareness naar engagement te bewegen. Tijdens de crisis lag de focus op conversie onder minder leads, maar met een hogere winstmarge.” Cees Hartman van Hartman Videoproductie ziet juist na de crisis een welkome verschuiving ontstaan. “Video is niet langer het ondergeschoven kindje. Nu de budgetten ruimer worden, staan bedrijven er meer voor open hun boodschap via een video te delen, waarbij wel steeds meer een versnippering ontstaat in de kanalen om de video te verspreiden.”
Arbeidsmarkt
Mede dankzij de economische opleving heeft Securitas een forse groei doorgemaakt. “Dat heeft wel gevolgen voor de arbeidsmarkt”, zegt Marcel Reith van deze leverancier van optimale veiligheid door met toepassing van de ontwikkelingen om ons heen het veiligheidslandschap te veranderen. “We kennen een behoorlijk tekort aan gekwalificeerd personeel, waardoor vacatures slecht in te vullen zijn.” Een analyse van de arbeidsmarkt in de volle breedte bracht Sven Hazelhekke ertoe eind 2016 Yobs te lanceren, een baanbrekend arbeidsmarktplatform waar werkzoekenden zich gratis en anoniem beschikbaar kunnen stellen voor de arbeidsmarkt en werkgevers kosteloos op basis van kennis, kunde en kansen naar de perfecte kandidaat kunnen zoeken.
Aanbod
Met de economische opleving zoeken steeds meer mensen een (andere) baan, waarvoor werkgevers bereid zijn meer te betalen. “Wij gaan op de advertentietoer om het aanbod op ons platform te vergroten, dan komt de vraag vanzelf wel”, zegt Hazelhekke. “Het aantal daadwerkelijke werklozen ligt boven de miljoen en veel mensen zitten ontevreden op hun werkplek. Wij bieden ze de mogelijk anoniem te solliciteren, pas na toestemming geven wij contactgegevens door aan werkgevers die serieuze interesse tonen.” Vanuit Securitas richt Reith zich op verdere uitbouw van de kwaliteit die door de vacatures onder druk heeft gestaan. “Bij bestaande opdrachtgevers en prospects zetten wij in op een verschuiving van reactief beveiligen naar het nieuwe beveiligen, waarbij wij met de voorspellende waarde van alle aanwezige data een effectiever veiligheidsbeleid kunnen realiseren.”
Vraag
Nu online marketing een algemeen begrip is, ziet Van der Graaf bij steeds meer bedrijven eigen marketeers in huis. “Dat betekent dat wij van een strategische in een meer adviserende rol groeien, waarbij de focus meer en meer op datamanagement komt te liggen. Zo analyseren wij het profiel en succes event van iemand die online binnenkomt om de ideale flow bloot te leggen, wat leidt tot een advies voor bijvoorbeeld een viewcampagne of juist een clickcampagne om de customer journey van awareness naar engagement te sturen.” Met de groeiende behoefte bij bedrijven om hun marketing effectief in te vullen, ziet Hartman het komende jaar zonnig in. “Ik voorspel een grotere rol voor video binnen de marketingstrategie waar online en offline media een mooie, maar veranderende aanvulling op elkaar vormen.”
Vooruitzien
Qua personeel blijft in de bouw en techniek de vraag het aanbod overstijgen. “Ook de regeldrift van de overheid en het niet aansluitende onderwijs werken niet mee”, meent Muller. “Het invullen van de personele behoefte vraagt om meer creativiteit en strategisch plannen en dat pakken wij graag samen met onze opdrachtgevers op.” Overigens is Simon ervan overtuigd dat met compliance en eerlijke antwoorden op ethische vraagstukken de wet- en regelgeving prima bij te houden is. “Als je voldoet aan de gemiddelde internationale norm kun je ook internationaal prima zaken doen. Wij helpen met een te certificeren anti-corruptienorm en een niet te certificeren norm die vrijblijvend een goed beeld geeft van waar je als bedrijf qua inrichting van de compliance staat.” Ondernemen blijft dus vooruitzien, zeker in de fluctuerende markt waarin iedere ondernemer zich bevindt.