Flexmigranten vormen een steeds belangrijker onderdeel van de Nederlandse arbeidsmarkt. Ze blijven gemiddeld langer in Nederland en gaan minder vaak naar huis. Dat blijkt uit het onderzoek Flexmigranten in Nederland, uitgevoerd door Conclusr Research, in opdracht van de ABU en NBBU. Het onderzoek is uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de groep buitenlandse uitzendkrachten die in Nederland actief is.
Flexmigranten blijven langer
De conclusie van de brancheorganisaties is dat de cijfers laten zien dat arbeidsmigranten duurzaam verbonden raken aan de Nederlandse samenleving. Ze blijven gemiddeld langer in Nederland en gaan minder vaak naar huis. Een op de vijf (19%) blijft tussen de 27 en 52 weken in Nederland (2014: 15%). En in 2014 was nog maar 5% van de flexmigranten langer dan één jaar onafgebroken in Nederland, dat aantal is verdubbeld tot 11% van de flexmigranten.
Gespecialiseerde uitzenders
Van de uitzendbureaus die flexmigranten ter beschikking stellen bestaat iets meer dan de helft (53,8%) van hun totale uitzendbestand uit arbeidsmigranten. Bij bijna een kwart van de leden maken de flexmigranten zelfs meer dan 90% van hun totale uitzendbestand uit. Dit zijn leden die met name gespecialiseerd zijn in het uitzenden van flexmigranten. Bij ruim een kwart van de leden (27%) is maximaal 10% van hun uitzendbestand flexmigrant.
Taalopleiding
Iets meer dan de helft (53%) van de ABU- en NBBU-leden biedt de flexmigranten een Nederlandse taalopleiding aan. Bij bedrijven die een Nederlandse taalopleiding aanbieden, heeft ongeveer 52% van de flexmigranten de opleiding daadwerkelijk gedaan.
7 opvallende cijfers uit het onderzoek:
Het rapport Flexmigranten in Nederland is te downloaden via de site van de ABU.
Bron: ABU